در ابتدا اگر بخواهیم خیلی ساده تعریفی از وب سرویس را برای شما ارئه دهیم؛ باید گفت وب سرویس با در نظر گرفتن ساختار و برنامه مورد نظر، هر کاری را در دنیای اینترنت می تواند انجام دهد. وب سرویس می تواند بین دو سیستم متفاوت به شکلی کاملا مستقل از زبان برنامه نویسی، سیستم عامل و سخت افزار ، اتصالی هماهنگ و موثر برقرار کرده یا به نوعی دیگر یک بستری ارتباطی را در اینترنت ایجاد می کند. این سرویس دارای قابلیت و انعطاف پذیری بالایی است و در صنعت تجارت الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد. در گذشته ارتباط برنامه های غیر متمرکز از طریق استانداردهای شخصی بوده و برای هر برنامه فرمت داده ها مختص به آن ایجاد می شد. اما امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی شاهد استفاده از تکنولوژی های آزاد برای انتقال دیتا ( XML ) و برخی از استاندارد های تکنیکی مانند SOAP ،WSDL و UDDI در برنامه وب سایت های مختلف هستیم و از آن می توان برای افزایش انتقال اطلاعات و ساده کردن پردازش های تجاری بین سیستم های مختلف در هر لحظه و نقطه از دنیا استفاده کرد.
به عبارت دیگر، وب سرویس کدهای یک برنامه نرم افزاری است که با انجام اعمالی برای جابه جایی و پردازش اطلاعات بین دیگر نرم افزارها و سیستم ها از ( XML) به عنوان جایگزین (HTML) استفاده می کند. وب سرویس تحت وب قابل دسترسی بوده و برای انجام وظایف اصلی خود به پروتکل های اینترنتی ( مانند HTTP ) نیاز داشته تا به کمک آن نتایج حاصل را به برنامه در حال اجرا در کامپیوتری دیگر فرستاده و در انتظار پاسخگویی کاربر می باشد. کاربر پس از وارد کردن درخواست خود و تایید آن در برنامه، مجددا اطلاعات جدید وارد شده به ساختار برنامه اول بازگشته و درخواست کاربر اجرا می شود.
انواع وب سرویس:
با تمام موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که، اساس و بنیان کار آن بر پایه دریافت اطلاعات و تولید پیغام با فرمت (XML ) بوده و در مرحله نخست برای انجام وظیفه خود باید منتظر اتصال کاربران به آنها شده و بنا به درخواست کاربر به آن ها پاسخ دهند .
به طور کلی ویژگی های اصلی این برنامه را می توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:
همه می دانیم که تکنولوژی برای آسایش بیشتر ما به وجود آمده و پیشرفتی غیر قابل کنترل دارد. یکی از حوزه هایی که به واسطه فناوری های جدید، از خدمات بسیاری بهره مند شده، گردشگری است. انواع سیستم های رزرواسین بلیط هواپیما، به ما کمک بسیاری در برنامه ریزی و مدیریت سفر ها می کنند. بیایید ببینیم که اصلا این سیستم رزرواسیون دقیقا چه هستند و از کجا می آیند؟ با ما همراه باشید تا انواع سیستم های رزرواسیون بلیط هواپیما را بشناسید.
در حالت کلی، می توان گفت که سیستم های رزرواسیون، در 3 دسته قرار می گیرند.
که مخفف global distribution systems بوده و معنای آن، سیستم های توزیع جهانی است. سیستم های توزیع جهانی عبارت هستند از
این عبارت مخفف computer reservation systems or central reservation systems بوده و معنای آن، سیستم های رزرواسیون کامپیوتری است. در ادامه آشنایی با انواع سیستم های رزرواسیون بلیط هواپیما، به تشریح آن ها می پردازیم. سیستم های رزرواسیون کامپیوتری، شامل سیستم های گابریل، سپهر و مقیم می شوند.
online or webbase reservation systems یکی دیگر از انواع سیستم های رزرواسیون بلیط هواپیما است. همانطور که نام آن مشخص می کند، ORS سیستم رزرواسیون بلیط هواپیما آنلاین است. خطوط هواپیمایی داخلی زیادی از این سیستم رزرواسیون بهره برده و از خدمات آن استفاده می کنند.
می خواهیم در نهایت به جمع بندی مطالب عنوان شده بپردازیم. همانطور که گفتیم، انواع سیستم های رزرواسیون بلیط هواپیما، شامل نرم افزار های جهانی، آنلاین، لوکال می شوند. هرچند که محدودیت های اعمال شده بر کشور، امکان استفاده همه جانبه از خدمات این سیستم ها را سلب می کند. با این حال، نیاز به نگرانی برای رزرو بلیط در حوزه مختلف گردشگری نیست.
خدمات شرکت سیتی نت :
گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است. کارشناسان گردشگری خلاق را نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد می کنند.
گردشگری خلاق با شعار موزه های کمتر، میدان های بیشتر بر انجام فعالیت های تجربی و تعامل ژرف تر با زندگی واقعی فرهنگی در شهرها تمرکز می کند؛ در واقع در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می کند تعریف گردشگری خلاق، برگرفته از مفهوم صنایع خلاق است که به ما اهمیت استفاده از خلاقیت و نوآوری را در اقتصاد دانش محور نشان می دهد.
یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می داند که محصول یا خدمات آن ها به صورت مشخص دارای المان های نوآورانه یا هنری می باشد. این تعریف، صنایع فرهنگی به علاوه تمام تولیدات فرهنگی و هنری را شامل می شود. به همین دلیل در گردشگری نسل سوم، طراحان بسته های گردشگری با استفاده از صنایع خلاق و تکیه بر تعامل نزدیک و دوسویه با گردشگر در صدد خلق تجربه ای تازه، ملموس و لذت بخش است.
در گردشگری خلاق، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، اجتماعی، احساسی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود. مرتبط ساختن صنایع خلاق با گردشگری می تواند تقاضا را افزایش داده، ابتکار در گردشگری را برانگیزد و محصولات گردشگری را دوباره احیا کند. گردشگری خلاق به عنوان جدیدترین مدل گردشگری می بایست با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مردم شهرها طراحی و پیاده سازی شود. هنگام صحبت در ارتباط با انواع گردشگری، همانند صنایع دیگر باید میان بازار انبوه این صنعت و بازار خاص آن (Niche Tourism) تفاوت قائل شد. در گردشگری انبوه، گردشگری در قامت همان تعریف جا افتاده و مصطلح، گردشگر به دنبال بازدید از شهرهای معروف و اماکن شناخته شده می باشد و در بازاریابی مربوط به گردشگری انبوه نیز تمرکز بر بسته های گردشگری ارزان، هتل های زنجیره ای و جاذبه های گردشگری شناخته شده است. در طرف مقابل، گردشگری خاص را باید تمرکز بر ایجاد تجربه ی سفر خاص و شخصی سازی شده برای مخاطبینی که به دنبال چیزی فراتر از دستاوردهای گردشگری انبوه هستند دانست.
امروزه تمام آژانس ها مسافرتی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری نیاز دارند. چراکه کاربران کمتر فرصت می کنند تا برای استفاده از خدمات گردشگری به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند و ترجیح می دهند در کمترین زمان و در هر مکانی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری دسترسی داشته باشند.
خدمات گروه سیتی نت:
تاثیرات سودمند تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی تا به اینجا درباره تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کردیم ولی در این قسمت می خواهیم به نکات مثبت و سودمندی که تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی برای آژانس های مسافراتی و کاربران فراهم می کند، بپردازیم. از جمله مزیت های تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی عبارتند از:
ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای مدیران (مدیران ارشد) یکی از عوامل سودمند تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی به حساب می آید. با وجود یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته مدیران می توانند خواسته و تقاضای کاربر را مشاهده کنند و بررسی نمایند که در چه مرحله ای در دست انجام است و بر آن نظارت کنند. همچنین با این کار می توانند کیفیت خدمات را کنترل نمایند.
از دیگر عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی می توان به این مورد اشاره کرد که اطلاعات به صورت آنلاین و سریع در اختیار کاربر و مدیران کسب و کار خدمات مسافرتی قرار می گیرد. از جمله دلایل آن وجود سیستم های اطلاعاتی پیشرفته است که کار را برای جمع آوری اطلاعات راحت می کند.
یکی دیگر از عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی، مدیران این کسب و کار ها هستند که باید با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند، از خدمات مسافرتی خودشان محتواهایی تولید کنند و در وبسایت یا شبکه های اجتماعیشان انتشار دهند.با این کار کاربران می توانند با دسترسی به آنها از خدماتشان استفاده کنند. این موضوع برای کاربران سبب یک تصمیم گیری درست و سریع می شود و در کمترین زمان می توانند از خدمات مسافرتی استفاده کنند. با وجود سیستم های اطلاعاتی برای مدیران کسب و کار های خدمات مسافرتی، این امکان برای آنها فراهم می شود که با در دست داشتن اطلاعاتی یکپارچه، مخاطب خود را بهتر بشناسند و تصمیمی سریع و درست برای اضافه کردن خدمات یا به روز کردن آنها بگیرند. به این ترتیب می توان گفت تکنولوژی در گسترش کسب و کار خدمت مسافرتی نیز موثر است.
اگر بخواهیم درباره مهمترین تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کنیم، باید بگویم رزرو آنلاین این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در هر مکان و زمانی خدمات مسافرتی مورد نظرشان را رزرو نمایند.