گردشگری خلاق به عنوان نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری انبوه و گردشگری فرهنگی، طلایه دار و پیشرو تازه نفس صنعت گردشگری است. کارشناسان گردشگری خلاق را نسل جدید گردشگری بعد از گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد می کنند.
گردشگری خلاق با شعار موزه های کمتر، میدان های بیشتر بر انجام فعالیت های تجربی و تعامل ژرف تر با زندگی واقعی فرهنگی در شهرها تمرکز می کند؛ در واقع در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می کند تعریف گردشگری خلاق، برگرفته از مفهوم صنایع خلاق است که به ما اهمیت استفاده از خلاقیت و نوآوری را در اقتصاد دانش محور نشان می دهد.
یونسکو صنایع خلاق را صنایعی می داند که محصول یا خدمات آن ها به صورت مشخص دارای المان های نوآورانه یا هنری می باشد. این تعریف، صنایع فرهنگی به علاوه تمام تولیدات فرهنگی و هنری را شامل می شود. به همین دلیل در گردشگری نسل سوم، طراحان بسته های گردشگری با استفاده از صنایع خلاق و تکیه بر تعامل نزدیک و دوسویه با گردشگر در صدد خلق تجربه ای تازه، ملموس و لذت بخش است.
در گردشگری خلاق، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، اجتماعی، احساسی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود. مرتبط ساختن صنایع خلاق با گردشگری می تواند تقاضا را افزایش داده، ابتکار در گردشگری را برانگیزد و محصولات گردشگری را دوباره احیا کند. گردشگری خلاق به عنوان جدیدترین مدل گردشگری می بایست با توجه به ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مردم شهرها طراحی و پیاده سازی شود.
هنگام صحبت در ارتباط با انواع گردشگری، همانند صنایع دیگر باید میان بازار انبوه این صنعت و بازار خاص آن (Niche Tourism) تفاوت قائل شد.
در گردشگری انبوه، گردشگری در قامت همان تعریف جا افتاده و مصطلح، گردشگر به دنبال بازدید از شهرهای معروف و اماکن شناخته شده می باشد و در بازاریابی مربوط به گردشگری انبوه نیز تمرکز بر بسته های گردشگری ارزان، هتل های زنجیره ای و جاذبه های گردشگری شناخته شده است.
در طرف مقابل، گردشگری خاص را باید تمرکز بر ایجاد تجربه ی سفر خاص و شخصی سازی شده برای مخاطبینی که به دنبال چیزی فراتر از دستاوردهای گردشگری انبوه هستند دانست.
امروزه تمام آژانس ها مسافرتی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری نیاز دارند. چراکه کاربران کمتر فرصت می کنند تا برای استفاده از خدمات گردشگری به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند و ترجیح می دهند در کمترین زمان و در هر مکانی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری دسترسی داشته باشند.
خدمات گروه سیتی نت:
در انواع وبسایت های سرویس های فروش آنلاین خدمات گردشگری ویژگی های زیادی وجود دارد که توانسته آژانس های مسافرتی و کاربران را به خود جذب کند. این ویژگی ها عبارتند از:
در این سرویس های فروش آنلاین گردشگری، امکان نظرسنجی از کاربران یا مشتریان وجود دارد که همین امر کمک می کند تا مسائل بهتر برای دیگر کاربران شفاف شود و آنها با خیال راحت اقدام به رزرو خدمات آژانس های مسافرتی نمایند. همچنین با توجه به نظر کاربران تمام بخش ها اعم از هتل ها، آژانس های مسافرتی و ... برای بهتر کردن کیفیت و خدماتشان تلاش می کنند.
از دیگر عواملی که برای مشتریان یا کاربران حائز اهمیت است، پرداخت آسان بوده که تنها با رزرو و داشتن اطلاعات کارتشان می توانند به سرعت هزینه ها را پرداخت کنند و رسیدشان را دریافت نمایند. همچنین مشتریان اطمینان حاصل می کنند که رزروشان به درستی ثبت شده است.
در انواع وبسایت های سرویس های فروش آنلاین گردشگری از نقشه گوگل استفاده می شود تا کاربران بتوانند به راحتی مسیرهای موردنظرشان را بررسی کنند. همچنین این امکان برایشان فراهم می شود تا نقشه مکان های دیدنی، تاریخی و ... را به صورت دقیق پیدا کنند.